SiLver Coins..

SiLver Coins..

Friday 8 July 2011

Apa itu logam PERAK?? (-_-')...


1. Takrifan...


Perak ialah satu logam berharga yang penting , dan telah digunakan oleh tamadun purba dalam sejarah sebagai saat untuk emas dalam kepentingan dan nilai. Seperti emas, ia sentiasa digunakan sebagai satu ukuran kewangan , dan perhiasan-perhiasan perak purba dan penemuan barang-barang perak berkurun-kurun dahulu pernah dijumpai seluruh dunia.

Silver ialah satu unsur kimia berlogam dengan simbol kimia Ag (Latin: argentum, dari akar Indo Eropah *arg- untuk "kelabu" atau "berseri") dan nombor atom 47. Satu logam yang lembut, putih berkilat, ia mempunyai tahap koduksi elektrik tertinggi sebarang unsur dan kekonduksian terma tertinggi sebarang logam.

Logam terjadi secara tulen semulajadi, bentuk yang bebas (perak semula jadi), sebagai suasa dengan emas dan logam lain , dan dalam mineral seperti argentit dan chlorargyrite. Kebanyakan perak dihasilkan sebagai satu keluaran sampingan tembaga, emas, mendahului , dan penapisan zink.

Perak telah lama dianggap sebagai satu logam berharga , dan ia digunakan untuk membuat perhiasan-perhiasan, barang kemas, perkakas meja tinggi nilai, alat-alat (maka barang-barang perak istilah), dan duit syiling mata wang. Hari ini, logam perak juga digunakan dalam sentuhan elektrik dan konduktor-konduktor, dalam cermin-cermin dan dalam pemangkinan reaksi kimia.

Sebatian-sebatiannya digunakan dalam filem fotograf , dan penyelesaian argentum nitrat cair dan sebatian-sebatian perak lain digunakan sebagai bahan penyahjangkit dan microbiocides. Manakala banyak agen antimikrob perubatan menggunakan perak telah diambil tempat oleh antibiotik, penelitian lanjut ke dalam potensi klinikal terus.


 

2. Masa depan Pelaburan Logam PERAK...

Sepertimana yang kita ketahui, wang merupakan sesuatu yang amat penting dalam hidup. Tanpa wang, hidup kita akan mengalami pelbagai masalah. Kadang- kadang wang yang kita ada Cuma sekadar cukup- cukup sahaja.

Tetapi , bagaimana jika anda mempunyai sesuatu sumber yang boleh membantu anda bukan sahaja mendapatkan wang tetapi juga dikenal pasti sebagai sah diperlakukan???

 Perak ialah seperti itu. Sama ada nilai logam sebenar naik atau jatuh, terdapat satu cara untuk melabur dalam logam ini dan masih mengenali yang pelaburan anda mempunyai nilai.

a) SARAP PERAK...

Pedagang memanggil syiling lama yang  dibuat Amerika Syarikat digunakan seperti syiling perak sepuluh sen : sarap perak. Anda boleh melabur dalam sarap perak melalui talian dan membuat pembelian.

 Ia merupakan cetakan sah dibuat yang akan sentiasa mempunyai nilai muka apa dicetak pada ia. Bagaimanapun , ia juga mempunyai banyak perak dicampurkan ke dalam duit syiling dan boleh dijual beli sebagai perak pada pasaran perak.


b) JONGKONG.....

Jongkong perak mungkin lebih mudah untuk disimpan dan ramai yang lebih ingin membeli perak jenis ini. Perak ialah logam untuk mengekalkan kekayaan, bukan untuk mengembangkannya walaupu  kenaikan harganya boleh berubah - ubah.

Dengan menukarkan wang anda di dalam bank dengan perak dan menyimpannya dalam bentuk jongkong, apabila harga perak meningkat naik anda boleh menjual semula dalam pasaran yang istimewa untuk mendapatkan semula modal malah hasil pelaburan.

Namun, bukan mudah untuk menjalankan pedagangan yang sah kerana ia dalam bentuk jongkong, tetapi ia mudah untuk disimpan . Ramai pakar percaya bahawa harga silver akan meningkat naik dan ini bermaksud ia mungkin merupakan cara untuk menetukan ekonomi akan dilanda inflasi atau deflasi.

Jika inflasi, harga perak akan meningkat naik. Jika deflasi melanda, pelaburan logam berharga ini akan menjunam jatuh nilainya. Ini membuatkan ia sebagai suatu pilihan yang terbaik pada masa- masa yang tidak dapat dijangkakan. 



3. Permintaan Logam PERAK untuk kegunaan industri…

Jumlah itu perak yang digunakan untuk kegunaan-kegunaan perindustrian diramalkan akan meningkat kepada 665.9 JUTA troy auns menjelang 2015, yang akan menjadi satu 36% peningkatan dari 487 juta penggunaan dalam 2010, menurut satu laporan daripada Silver Institute.

Laporan itu, The Future of Silver Industrial Demand, telah dihasilkan bagi pihak Silver Institute oleh perundingan logam berharga penggunaan GFMS Ltd. Industrial akaun-akaun perak bahagian terbesar permintaan rekaan tahunan, Silver Institute berkata.

“Kes Asas” ramalan dari GFMS dijangka tentang apa perundingan dilihat sebagai hasil yang paling mungkin untuk ekonomi global, daripada hasil rundingan. “Laporan itu menunjukkan bagaimana permintaan industri perak semakin rancak, bukan sahaja disebabkan oleh kekurangan penggantian, tetapi juga kerana pelbagai industri baru yang yang memberi penekanan terhadap bekalan logam perak,” dikatakan Michael DiRienzo, pengarah eksekutif Silver Institute.

 “Laporan ini yakin bahawa kami dijangka saksikan peningkatan yang kukuh dalam permintaan perak perindustrian dalam lima tahun yang akan datang, seterusnya menitikberatkan peranan penting perak dalam industri.”

Laporan itu mengenal pasti 11 permohonan baru tetap untuk perak, meliputi pembungkusan makanan untuk pengenalpastian radio melabel kepada pemangkin-pemangkin auto, yang secara kolektif boleh melebihi 40 juta auns permintaan industri menjelang 2015, kata Silver Institute.

Laporan itu juga berkata bahawa permintaan industri perak lebih kukuh dalam A.S. dan Asia akan menjadi satu faktor yang utama mendorong pertumbuhan melalui 2015, dengan permintaan negara membangun sihat terutama sekali dalam pasaran seperti China and India.

Kebanyakannya diramalkan pertumbuhan industri perak dari permohonan-permohonan industry kukuh, seperti penggunaan perak dalam sentuhan elektrik dan dalam foto pasaran voltan.

Laporan itu berkata. “kemahiran teknikal perak” mengehadkan keupayaan menukar dalam bantuan alternatif-alternatif kos rendah, membuat logam sebahagian besarnya berharga tak anjal, Silver Institute berkata.

Laporan itu menceritakan pertumbuhan kukuh dalam permintaan industri untuk perak dalam tempoh dua dekad sekarang, permasalahannya hanyalah kelemahan pasaran kewangan dalam 2001 dan 2008. Dalam tahun1990, permintaan ini berada pada 273 juta auns, makna ia telah pun didewasakan sebanyak 78% pada 2010.

“Walaupun ia penting untuk tidak terlepas pandang sumbangan dari perindustrian baru penggunaan perak, ia juga ketara yang kebanyakan daripada pertumbuhan dalam jumlah global akan dipandu oleh permintaan lebih kukuh untuk jumlah yang kukuh penggunaanya…,” laporan itu berkata.

Khususnya, laporan GFMS menyebut “sentuhan elektrik,” seperti dalam kereta. Penggunaan ini telah naik kedua-dua disebabkan satu bertambah jumlah kereta seluruh dunia, serta memperluaskan akhir menggunakan untuk sentuhan, dari mengawal pengelap perisal angin dan pelarasan-pelarasan kerusi menguruskan sistem-sistem navigasi.

 Laporan itu juga menyebut pembangunan foto industri voltan, seperti tenaga suria. Penggunaan PV logam putih telah dibangunkan atas dua dekad lalu, tetapi sehinggalah baru-baru ini, dagangan perak tetap kecil, laporan itu berkata.

“Pasaran untuk PVs ketika itu berubah secara mendadak, sebagai soal-soal alam sekitar hidup semakin tertumpu kepada menjana kuasa dari fosil bebas sumber-sumber,” berkata laporan itu. Sedemikian dagangan perak meluncur naik.



1 comment: